opóźnienie lotu a odszkodowanie

Odszkodowanie w przypadku odwołania lotu

Opóźniony lub odwołany lot to sytuacja wprost ze złych snów osób wybierających się na wakacje. Jeżeli za nasz urlop odpowiada biuro podróży, ma ono jednak obowiązek zadbać o swoich klientów w czasie oczekiwania na planowany lot.

W przypadku opóźnienia lotu, każdy przewoźnik lotniczy ma obowiązek otoczyć swoich pasażerów podstawową opieką. Pasażerowie czekający na lot powinni mieć zapewnione odpowiednie wyżywienie i napoje. Każdemu pasażerowi przysługują dwie rozmowy telefoniczne, e-maile oraz faksy.

W przypadku dłuższej przerwy pasażerowie mogą liczyć również na zakwaterowanie w hotelu, wraz z zapewnieniem odpowiedniego transportu pomiędzy nowym miejscem zakwaterowania, a lotniskiem. Powyżej opisana pomoc udzielana jest oczywiście w zależności od długości czasu oczekiwania na opóźniony lub alternatywny lot. Z prawa do zakwaterowania w hotelu mogą skorzystać wyłącznie pasażerowie, którzy oczekują na lot przez co najmniej jedną noc.

Opóźnienie lotu a odszkodowanie – jak je uzyskać?

Opóźnienie lotu a odszkodowanie to dwie bardzo sporne kwestie. Należy pamiętać o tym, że opóźnienia lotnicze mogą być spowodowane wieloma różnymi zdarzeniami losowymi i nie w każdej sytuacji będzie przysługiwało nam prawo do odszkodowania. Wspólne zasady odszkodowania reguluje najnowsze rozporządzenie UE nr 261/2004, dzięki któremu możemy liczyć na odszkodowanie do 600 euro (za opóźnienie trwające przynajmniej trzy godziny).

Jak łatwo się domyślić, linie lotnicze bardzo niechętnie wypłacają wysokie odszkodowania swoim klientom. Bardzo niechętnie angażują się również w spory ze swoimi pasażerami, dlatego też w skrajnych sytuacjach bardzo ciężko jest odzyskać odszkodowanie nawet za bardzo długie opóźnienia. Pamiętać należy o tym, że w przypadku okoliczności nadzwyczajnych linie lotnicze nie muszą wypłacać nam odszkodowania. Do takich okoliczności zaliczyć można na przykład bardzo ekstremalne warunki pogodowe, zagrożenia terrorystyczne czy też strajki, do których dochodzi coraz częściej.

Co robić, gdy mój lot jest opóźniony lub odwołany?

Warto pamiętać również i o tym, że w przypadku odwołania lub opóźnienia lotu należy pozostać przy bramce odprawy i śledzić na bieżąco, czy nie pojawiły się w planie loty zastępcze. Jeżeli przegapimy takie loty, to przepadnie nasze prawo do odszkodowania. Jest to bardzo istotna informacja, ponieważ bardzo wielu pasażerów po dłuższym opóźnieniu albo odwołaniu lotu opuszcza lotnisko i dopiero w późniejszym czasie domaga się stosownego odszkodowania.