Budżet domowy

Budżet domowy w excelu

Budżet domowy to nic innego jak plan finansowy skupiający się na wszystkich dochodach, wydatkach i oszczędnościach, które zamierzasz odłożyć w danym okresie czasu. Za słusznością jego prowadzeniem przemawia fakt, że ułatwia on racjonalne zarządzanie i dysponowanie środkami finansowymi. Sztandarową zasadą jego prowadzenia jest skrupulatne spisywanie wszystkich finansowych informacji w jednym miejscu.
O ile nasze dochody zwykle są stałe, o tyle z wydatkami bywa różnie. Aby mieć kontrolę nad każdą wydawaną „złotówką” należy wcielić w życie budżet domowy, który pozwoli oszacować nam jakimi środkami dysponujemy oraz na co i w jakiej ilości możemy je wydać. Zdecydowanym ułatwieniem w jego prowadzeniu jest przygotowanie odpowiedniego arkusza kalkulacyjnego w Excelu.

Gotowy szablon

Program Excel wyszedł naprzeciw potrzebom gospodarstw domowych i przygotował specjalnie dla nich szablon do prowadzenia budżetu. Gotowe rozwiązanie to zdecydowane ułatwienie dla wszystkich tych, którzy są na starcie planowania swoich finansów. Dzięki temu, że szablon składa się z gotowych tabel, zawierających kolumny i wiersze poświęcone dochodom, opłatom stałym, wydatkom na zakupy spożywcze, transport, rozrywkę, pożyczki, ubezpieczenia, inwestycje i wydatki osobiste, jedynym zadaniem jakie spada na Ciebie, jest skrupulatne wypełnianie poszczególnych komórek, do których będziesz musiał wpisać konkretne cyfry odpowiadające danym kwotom pieniężnym.

Samodzielny szablon

Oczywiście, nie jest nigdzie powiedziane, że gotowe rozwiązanie przypadnie Ci do gustu i rzeczywiście ułatwi prowadzenie budżetu. Jeżeli czujesz, że zaproponowane przez program Excel rozwiązanie nie spełnia do końca Twoich potrzeb, stwórz swój własny szablon.
Pierwszy wiersz i kolumnę poświęć na nagłówki poszczególnych kategorii finansowych. Rozpocznij od miesięcznych dochodów i kierując się w dół arkusza, wpisuj następne kategorie swoich wydatków, jak np.:

  • rachunki – opłaty stałe za mieszkanie, telefon, spłata pożyczki, itp.,
  • wyżywienie – cotygodniowe zakupy,
  • zdrowie – niezbędne leki,
  • komunikacja – bilet miesięczny,
  • rozrywka – kino, wyjście do kawiarni ze znajomymi,
  • wydatki osobiste – odzież, fryzjer, itp.,
  • itd.

W swoim arkuszu koniecznie wyznacz miejsce na planowane wydatki oraz miejsce, w którym na bieżąco będziesz wpisywać swoje wydatki. Pamiętaj również o określeniu wartości oszczędności, które chcesz odłożyć już na etapie planowania budżetu.

Dzięki wielu możliwościom Excela, dla ułatwienia możesz skorzystać z prostych funkcji, takich jak kolorowa czcionka odpowiedniej wielkości, kolorowe komórki, jak również bardziej zaawansowanych możliwości, typu tabele przestawne, które mogą ułatwić Ci prowadzenie budżetu domowego.

fot:flickr.com