jesień

Zadbaj o odporność dziecka na jesień

Jesień kojarzy się nam głównie z pięknymi, złotymi, czerwonymi i brązowymi liśćmi, grzybobraniem i niezwykle barwnym krajobrazem.  Jednak wielu utożsamia jesień również z przeziębieniami i spadkiem odporności zwłaszcza u dzieci. Zobacz, co zrobić, by wzmocnić odporność dziecka na jesień?

Dlaczego dzieci chorują częściej niż dorośli

Prawdą jest, że dzieci, zwłaszcza małe, chorują znacznie częściej niż osoby dorosłe. Odporność nabywa się z wiekiem i kształtuje ją kontakt z różnymi czynnikami chorobotwórczymi. Nic więc dziwnego, że maluchy przeziębiają się znacznie częściej, ich odporność jest jeszcze słabo rozwinięta. Tak naprawdę dopiero 8-9 letnie dziecko posiada już rozwinięty układ odpornościowy, a do tego czasu to rodzice powinni zadbać o wzmocnienie odporności swojej pociechy.

Prawidłowa dieta buduje odporność

Przeprowadzone badania dowiodły, że bardzo duży wpływ na wzmacnianie odporności dzieci ma dieta. Bardzo ważne, by była ona bogata w:

  • owoce i warzywa, które zawierają wiele witamin, zwłaszcza witaminę A i C
  • ryby morskie, orzechy oraz pestki dyni i słonecznika, ponieważ są bogate w kwasy omega3
  • nabiał w postaci jogurtów i kefirów, gdyż zawarte są w nich probiotyki
  • produkty bogate w cynk, jak jaja, chude mięso, soczewica, fasola, ciemne pieczywo
  • żelazo, które znajdziemy w mięsie, jajach, orzechach, fasoli, kaszach, suszonych morelach.

Prawidłowa i zdrowa dieta wpływa na funkcjonowanie układu immunologicznego, który odpowiada właśnie za odporność.

Znaczenie mają również witaminy i składniki mineralne, które możemy dostarczać dzieciom w suplementach oraz diecie. Oczywiście dobrze zbilansowana dieta jest zawsze skuteczniejsza niż łykanie tabletek i na pewno lepiej pomoże dbać o odporność.

Zdrowo i naturalnie

Już nasze babcie wiedziały, że niektóre owoce i warzywa pomagają wzmacniać odporność i przygotowywały z nich soki oraz syropy. Oczywiście mowa tutaj o:

  • malinach
  • czarnej porzeczce
  • czosnku
  • cebuli
  • aronii
  • miodzie.

Sok z malin czy czarnej porzeczki, dodatkowo wzmocniony łyżką miodu i sokiem z cytryny to ogromna dawka witaminy C, która na pewno smakuje lepiej niż syropki na przeziębienie z apteki. Doskonale sprawdza się również syrop z cebuli lub z aronii, który także doskonale ochroni organizm przed dżdżystą, jesienną pogodą.

Nie przegrzewaj dziecka

Pamiętaj, by nawet w chłodne dni nie ubierać dziecka zbyt grubo, ponieważ może to skutkować przegrzaniem i przepoceniem dziecka, co w wietrzne dni jest gwarancją choroby. Zwłaszcza, gdy dziecko jest aktywne i stale w ruchu, nie należy ubierać je w zbyt wiele warstw odzieży.

Ważne również, by także w domu utrzymywać optymalną temperaturę i regularnie wietrzyć wszystkie pomieszczenia, zwłaszcza sypialnie. Dziecku będzie się lepiej spało, gdy dostarczymy mu solidną porcję świeżego powietrza.

Ruch na świeżym powietrzu ma znaczenie

Pamiętaj, że twoje dziecko potrzebuje ruchu, aktywnego spędzania czasu i przebywania na świeżym powietrzu. Długie jesienne spacery są wskazane, podobnie jak wspólne zabawy czy jazda na rowerze. Nawet, gdy temperatura na dworze nie jest zbyt wysoka, pozwól dziecku pobawić się na podwórku, ponieważ właśnie w ten sposób hartuje się jego organizm.

Dzieci, które spędzają czas głównie w domu, przed telewizorem, komputerem czy komórką, zdecydowanie częściej chorują, ponieważ ich organizm nie ma okazji do dostosowania się do różnych warunków atmosferycznych, hartowania się i nabywania odporności.